Kopen en verkopen

De 5 meest gemaakte fouten als je je huis wilt verkopen

Er zijn dingen die je zeker niet moet doen, als je je huis wilt verkopen. Van die dingen waar potentiële kopers gillend voor wegrennen. Een overzicht van de 5 meest gemaakte fouten bij het verkopen van een huis en dé tips om ze te verhelpen.

1.  Een vuil en rommelig huis

Tja. Is het nodig om dit toe te lichten? Niemand voelt zich welkom in een vuil huis. Het werkt afstotend. Echte vuiligheid is op de foto’s zichtbaar en trekt dus al weinig bezoekers. En de bezoekers, die binnenkomen, willen het liefst zo snel mogelijk weer naar buiten.
  • Weinig kopers kunnen door de rommel en het vuil heen kijken en zich voorstellen hoe het er ook uit kan zien
  • De koper vraagt zich alleen maar af hoe je bent omgegaan met (het onderhoud van) je huis
  • Hij kan de afmetingen van de ruimtes bovendien niet goed zien, want overal staat rommel
  • De koper voelt zich niet op zijn gemak en vooral ook niet welkom
Als je bezoek verwacht ruim je toch even op? Dus als je weet dat er verkoopfoto’s van je huis gemaakt gaan worden of kijkers komen? Dan presenteer je je huis op z’n best: brandschoon en opgeruimd.

2. Donker

Er zijn zeer weinig mensen die zichzelf graag in een donker huis zien wonen. Laat je huis dus zo licht mogelijk lijken. Zowel op de foto, maar ook in het echt. Niet professionele verkoopfoto’s hebben te veel tegenlicht of zijn te donker. Donkerder dan de werkelijkheid.

Tips om donkere foto's te vermijden

  • Verf donkere muren licht
  • Zet geen meubels voor (grote) raampartijen
  • Laat als er verkoopfoto’s gemaakt worden -waar mogelijk- daglicht binnen komen
  • Zorg voor extra sfeer door ook (warme) kunstverlichting aan te zetten
  • En o ja, laat professionele foto’s maken!

3. Te privé

Een huis dat bezaait is met persoonlijke spullen schrikt kopers af. De koper voelt zich niet op zijn gemak. Hij voelt zich, misschien zelfs al bij het bekijken van de foto’s op internet,  een indringer.

Maar wat is dan te privé?

  • Het kan een grote verzameling zijn van beeldjes of servies in een kast
  • Een enorme verzameling van (kinder)tekeningen of foto’s
Ze leiden de koper af. Hij durft niet goed rond te kijken en zal dus de potentie van je huis niet zien en de pluspunten hoogstwaarschijnlijk niet ontdekken. Leid je koper dus niet te veel af en zet zo veel mogelijk persoonlijk spullen uit het zicht.

4. Een leeg huis

De eerste indruk van een leegstaand huis is kil en verlaten. De lege ruimtes ogen kleiner dan ze zijn. De temperatuur binnen is vaak niet behaaglijk. Er is geen sfeer. De koper kan zich, bij een gebrek aan referentiemateriaal zoals een bank of een bed, moeilijk voorstellen hoe het is om te wonen in dit huis.

Omdat de koper geen interieur heeft om naar te kijken, valt zijn oog ook direct op iedere (kleine) oneffenheid. Een missend plintje, een gaatje in de muur. Alles valt de koper op en geeft hem argumenten om over de prijs te willen onderhandelen. Een ingericht huis heeft sfeer en benadrukt de pluspunten in plaats van de koper te attenderen op de minpunten.

5. Stank

Een onaangename geur in je huis is gelukkig op de foto niet zichtbaar. Maar als een koper naar je huis komt kijken, ruiken ze het wel. Een onaangename geur kan een stinkend afvoerputje zijn, maar ook de geur van je huisdier(en). Je ruikt het zelf waarschijnlijk al lang niet meer, maar de geur van je huisdier kruipt overal in. Vooral in kussens, mandjes en tapijten. Kopers die zelf geen huisdieren hebben, ruiken deze geur meteen. Komen er kijkers?  Besteed je huisdier dan uit, ruim alle benodigdheden op. Verwijder alle geurbronnen en lucht je huis grondig. En o ja, zorg ook dat je huisdier niet al op een verkoopfoto staat!

Uiteraard kunnen ook de staat van onderhoud en de ligging van de woning grote afknappers zijn. Daar kun je met vastgoedstyling niet veel aan doen. Je vastgoedstylist zal wellicht suggereren een aantal klussen alvast uit te voeren, waardoor de potentie van de woning beter zichtbaar wordt. Een koper zal dan sneller in je huis zien wonen, waardoor de minpunten minder belangrijk lijken.

Vastgoedstylist

Vastgoedstyling ; een nieuwe trend in België. Maar wat houdt vastgoedstyling precies in? Waarom zou je daarin investeren? En heb je daar een specialist voor nodig? Vastgoedstylist Annelies van den Broek-Vermeulen geeft tekst en toelichting hoe jij vlot je huis kunt verkopen.

Verschenen teksten

Auteur: Annelies van den Broek-Vermeulen – Styllies – november 2012

Auteur: Annelies van den Broek - Vermeulen - november 2012

Identikit vastgoedspecialist Annelies van de Broek-Vermeulen
Andy Camps

Annelies is van huis uit communicatie adviseur. Maar sinds 2010 vertaalde ze haar liefde voor huizen in een job als vastgoedstylist en interieurstylist. Ze werkt zowel in opdracht van professionele opdrachtgevers als particulieren.

Lees de teksten van de vastgoedspecialist >> 

 Website
 Twitter
 Facebook

Mis de laatste bouwnieuwtjes niet!

Ontvang onze wekelijkse updates vol nuttige tips over bouwen en verbouwen.

Wens je deze folder te lezen? Vul dan eenmalig je email adres in