Van Marcke stemt productgamma af op nieuwe eenvoud

Gewijzigd op 3/05/2012 door TiM Vanhove

Splash T2
Splash T2
© Van Marcke

New Simplicity was onlangs de titel van een design tentoonstelling in Londen. Ze vertaalde de trend en zoektocht naar eenvoudige, duurzame en functionele producten. Van Marcke ging de uitdaging aan om een collectie samen te stellen die aan deze ‘nieuwe eenvoud’ voldoet.


De tendens New Simplicity gaat op zoek naar het pure en de eenvoud. ‘Back to basics’ betekent geen herleiding tot het minimum zoals in de minimalistische periode maar is een oproep naar eenvoud en soberheid. De hedendaagse gebruiker vecht tegen een vloedgolf van consumptie. Hoe kan hij zich beschermen tegen deze overvloed? Tevens kampt hij met een krimpend tijdsbudget. Tijd is luxe in onze drukke maatschappij. Merken moeten vertrouwen uitstralen. Dat kan door transparantie want alleen wat echt en zinvol is, overleeft. Groene en fairtrade producten zitten in de lift. Door de oorlog tegen overconsumptie, vervuiling, afval en misbruik van de natuur zijn we meer dan ooit ecologisch en emotioneel betrokken bij wat we kopen en doen. Ons ‘eco-geweten’ is knagend aanwezig. Van Marcke ging op zoek naar de manier waarop het hedendaags design reageert op deze tendensen. Tendensen die een invloed hebben zowel op het design, op de gebruiker als op de architectuur.



Van Marcke Van Marcke Van Marcke

New Design

Verschillende externe factoren spelen mee in het designproces. Design krijgt een sociale dimensie. Het nieuwe tijdperk staat in het teken van samenwerking, dialoog en interactie. Op alle fronten – politiek, economisch, maatschappelijk, communicatief – komen samenwerkingsverbanden tot stand. In het ontwikkelingsproces speelt de eindgebruiker een belangrijke rol. Ze worden co-producers zodat de producten dicht bij de mensen staan.

Onderzoek naar nieuwe materialen, naar verwachtingen van de gebruikers, naar de ecologische impact van een product en naar het cradle-to-cradle principe maken deel uit van het designproces. Wetenschap en design zullen meer samenwerken. Niet alleen de bedrijven maar ook de consumenten hebben hierin een verantwoordelijkheid. Dialoog en samenwerking vormen eens te meer de sleutelwoorden.

Van Marcke Van Marcke Van Marcke

De tendens tot ‘Simplicity’ zet zich verder. Mensen geven de voorkeur aan authentieke, positieve belevenissen en aan eenvoudige maar vindingrijke oplossingen die rust brengen. Bovendien willen mensen kennis delen en samenwerken aan een betere toekomst, betere oplossingen en beter design.
Van Marcke heeft deze denkwijze vertaald in de Van Marcke Collection waarvan we hier een preview geven. De Van Marcke Collection wordt gekenmerkt door eenvoud, gebruiksvriendelijkheid en toegankelijkheid.


 

Van Marcke Van Marcke Van Marcke


Meer info: Van Marcke

Onze badkamerspecialisten

Folders over de badkamer

Meer informatie op de website van deze bedrijven