Televisie in de slaapkamer slecht voor de nachtrust

Gewijzigd op 27/12/2012 door Daan Slingers

Slaap is essentieel voor de mens. Zonder een goede nachtrust functioneren we niet optimaal. Dr. Neil Stanley, gerenommeerd slaapexpert, geeft enkele nuttige tips, waaronder het vermijden van prikkels voor het slapen gaan. Weg dus met de televisie en computer uit de slaapkamer.
Neutraliseren
© House of kiki
Slapend koppel
© Auping
Slaapkamer
www.beltrami.be
© Beltrami

Een goede nachtrust hangt niet alleen af van de hoeveelheid slaap maar ook vooral van de kwaliteit ervan. Slaapexpert Dr Neil Stanley heeft verschillende tips om die belangrijke kwaliteitsvolle slaap te bereiken. Essentieel is dat zowel lichaam als geest ontspannen zijn.

  1. Blijf overdag wakker stop met de middagdutjes en vermijd grote maaltijden en stimulerende producten zoals cafeïne, nicotine en alcohol vlak voor bedtijd.
     
  2. Geniet van buiten: Zorg ervoor dat je af en toe naar buiten gaat! Frisse lucht en natuurlijk daglicht helpen om je bioritme te regelen en om je ’s nachts moe te voelen.
     
  3. Span je de door de dag in: Inspanningen overdag, zowel lichamelijk als mentaal helpen om goed te slapen, maar vermijd inspanning ’s avonds. In feite moet er zelfs 6 uur tussen de inspanning en het naar bed gaan zitten. In plaats daarvan zijn relaxerende oefeningen zoals yoga beter, ze zijn de perfecte start vaan een rustige nacht.
     
  4. Bedroutine: Sluit je dag minstens een half uur voordat je naar bed gaat af en zorg voor een regelmatige en relaxerende bedroutine. Zo geef je jouw lichaam het signaal dat het tijd is om te gaan slapen. Geen late telefoontjes, doe de televisie en de computer uit, vermijd emotionele verstorende conversaties en activiteiten, en probeer niet te piekeren over problemen. Laat je gedachten rusten, zodat wanneer het tijd is om te gaan slapen je hoofd én lichaam klaar zijn om in slaap te vallen.
     
  5. Comfort rond je bed: Zorg voor een comfortabele slaapomgeving en gebruik een slaapkamer alleen om te ontspannen en te slapen. Verwijder dus alle zaken die je kunnen afleiden zoals een TV en computer. Zorg er ook voor dat je kamer donker, stil (gebruik oordoppen als het nodig is!), niet te heet en niet te koud, en niet te benauwd is. Verder is het belangrijk dat je bed groot genoeg is en de juiste ondersteuning biedt voor je lichaamsgewicht. Een bed gemaakt uit natuurlijke materialen zorgt ervoor dat je lichaam het ’s nachts niet te warm krijgt.
     
  6. Woel niet: Wanneer je ‘s nachts langer dan 15 minuten aan een stuk wakker ligt, te woelen en te draaien, dan kan het nuttig zijn uit bed te komen en iets te doen. Ga terug slapen wanneer je je weer moe voelt.
     
  7. Zorg dat je voldoende slaapt: Het is een mythe is dat je 8 uur moet slapen. Iedereen heeft een individueel aantal uur slaap nodig maar tussen de 3 en 11 uur wordt als normaal gezien. Echter, minder slapen dan je nodig hebt kan voor grote problemen zorgen. Zelfs een uur minder slapen dan je nodig hebt kan grote effecten hebben op je lichamelijke, mentale en emotionele gezondheid.

 

Lees ook: Bedmeetcenter ontwikkelt meting van slaapcomfort