Kurk hipper dan ooit

Gewijzigd op 15/06/2012 door Daan Slingers

Kurkfabrikant Santana blaast dit jaar 25 kaarsjes uit. Dat is 25 jaar warmte en isolatie dankzij de zachte kurkvloeren en -wanden. Kurk is vandaag trouwens niet meer wat het drie decennia geleden was: anno 2012 vormt het een hip en milieuvriendelijk alternatief voor elke leefruimte.

Onze vloerenspecialisten

  • Santana - Wuhan
    © Santana
  • Designed CorkKurkvloer.
    © Santana
  • Designed CorkKurkvloer.
    © Santana
Santana geldt al jaren als kurkspecialist, maar haalt vooral de laatste twee jaar alles uit de kast. De dagen dat kurk louter een functionele rol speelde in het interieur, zijn allang voorbij. Kurk is niet alleen isolerend, warm, milieuvriendelijk en zacht, het materiaal bestaat vandaag ook in talloze kleuren, patronen en texturen. Revolutionaire ontwerpen van kurk of combinaties van andere materialen met kurk, zoals Leather Cork (leer op kurk), Styled Cork (met ambachtelijk gemaakte designvellen van kurk), Silentwood (waarbij een houtlook rechtstreeks op het kurk wordt gedrukt) en Designed Cork (met natuursteenlook) zijn de paradepaardjes van de nieuwe identiteit van Santana.

Kurk anno 2012

Leather Cork
© Santana
Leather Cork
© Santana
De nieuwe collecties bevatten ofwel nieuwe oppervlaktetechnieken op kurk, ofwel combineren ze een basis van kurk met andere materialen, maar allemaal ogen ze even vernieuwend. Kurk werpt op die manier het ouderwetse stigma van zich af en ontpopt zich tot de hipster van vloer- en wandbekleding. Omdat het materiaal zo veelzijdig is, zijn de mogelijkheden legio. Zowel in een klassiek als in een modern interieur valt kurk daarom niet meer weg te denken. Extra troeven van kurk zijn bovendien de goede prijs-kwaliteitsverhouding en de ecologische traceerbaarheid.

Een snelcursus Santana

Het verhaal van Santana begint in een kleine winkel in Aalst in 1987. Oprichter Jean Claeys startte zijn missie om het ondergewaardeerde product kurk een boost te geven. Santana werd een pionier in de kurkindustrie. De ene mijlpaal volgde na de andere: een uitgebreider kleurenpalet in 1991, nieuwe legpatronen in 1995 en het ‘santaneren’ in 2001. Dat proces, volledig door Santana ontwikkeld en getest, zorgt voor meer diepte en structuur in het kurk. Een geheime en gepatenteerde formule, die een nieuwe wind door de wereld van kurk liet waaien.

Nieuw elan

Toen Jean Claeys met pensioen ging, namen Stefan Moriau en Tom Van Cauwenberghe eind 2010 het roer over. Ze introduceerden meteen enkele nieuwe collecties en lanceerden een hele reeks nieuwe klikvloeren op basis van kurk. Ze breidden ook het doelpubliek van Santana uit door betere prijzen en een ruimer gamma aan te bieden. Tot slot werken de nieuwe eigenaars volop aan de vernieuwing van de twaalf verkooppunten van Santana, zodat het grote publiek kan kennismaken met le nouveau Santana, dat de veelzijdigheid en talrijke kwaliteiten van kurk ten volle benut.

10 redenen om van kurk te houden

  1. 100% milieuvriendelijk: gemaakt van de schors vankurkeik en biologisch afbreekbaar
  2. Waterbestendig: kurk is waterafstotend en dus perfect voor in de keuken of badkamer
  3. Onderhoudsvriendelijk: gemakkelijk te reinigen en geschikt voor jarenlang gebruik
  4. Allergievrij: dankzij de vuilafstotende toplaag maken huismijt en bacteriën geen kans
  5. Ergonomisch verantwoord: de veerkrachtige kurk is zacht voor rug en beenderen
  6. Renovatievriendelijk: renoveren in huis zonder stof kan met kurk, omdat je niet moet zagen. De kurk wordt immers op maat gesneden
  7. Akoestisch dempend: kurk slorpt geluiden op voor stilte in huis
  8. Energiebesparend: omdat kurk goed isoleert, bespaar je energie
  9. Warm: de isolerende eigenschappen van kurk zorgen voor een constante warmte in huis. Bovendien is kurk altijd warm bij aanraking met de huid
  10. Hip: de tijd dat kurk een ouderwets imago had, is voltooid verleden tijd

Meer info: Santana

Folders over vloeren

Meer informatie op de website van deze bedrijven