Aardgas: een handgebreide campagne

Gewijzigd op 25/10/2012 door TiM Vanhove

“Hoe maak je het onzichtbare zichtbaar?” Dat vroeg communicatiebureau TBWA zich af toen het gevraagd werd de nieuwe reclamecampagne voor z’ nieuwe klant aardgas te creëren.


Het idee van ‘de zachtste warmte’ leek al snel een evidentie, maar de manier om dat op een duidelijk waarneembare manier te tonen lag iets minder voor de hand.
Na een uitgebreide research naar visuele technieken, werd er uiteindelijk voor geopteerd om de zachte warmte die aardgas voortbrengt te visualiseren als… wol.

De film, die 35 seconden duurt, vertelt een envoudig verhaal. We zien hoe op een koude wintermorgen een woning met aardgas opgewarmd wordt en de bewoners een behaaglijk gevoel bezorgt. De warmte dringt overal door in het huis, en het is dus wol die we buizen, radiatoren, trappen, vloeren en voorwerpen zien bedekken. Zelfs de waterstralen die uit de douche komen veranderen in zijdezachte woldraden…
De film, die aardig wat voorbereiding vergde, werd tijdens 4 draaidagen en –nachten ingeblikt via de ‘stop motion’-techniek. Alle elementen werden volledig met wol ingepakt om daarna ontrafeld en beeld per beeld gefilmd te worden.

Het resultaat is ronduit verrassend, en poëtisch. En het gevoel van de zachte warmte waar aardgas voor zorgt is heel present.

Naast de reclamefilm werden ook twee advertenties ontwikkeld die telkens een specifiek voordeel van aardgas benadrukken. Eentje toont een douchekop waar waterdruppels uitkomen, de andere toont een radiator die de laarzen van een ganse familie doet drogen. Helemaal in wol, uiteraard.

Bekijk de film: “aardgas de zachte warmte

Onze energiespecialisten

Folders over energie

Meer informatie op de website van deze bedrijven