Aanbevolen partners

Renson - Ventilatie, zonwering
Logo Sto NV
logo Xella
Bouwwerken

Wienerberger neemt het roer in handen

Dat onze wegen stilaan aan het dichtslibben zijn, is een vaststaand feit. De lange files, en vooral de lange rijen vrachtwagens op onze wegen liegen er niet om. Alternatieve vervoersmiddelen dringen zich dan ook op.


Begin mei is in samenwerking met Fema (de beroepsvereniging van bouwhandelaren), Feproma (de vereniging van producenten van bouwmaterialen) en logistieke operator Vering Shipping & Logistics een proefproject gestart die de interesse en de mogelijkheid moet testen om verpakte bouwmaterialen per binnenschip te vervoeren. Het binnenschip “Sunrise” met een capaciteit van 600 ton werd voor 2 maanden gecharterd. Van begin mei tot eind juni 2006 staat de Sunrise ter beschikking om laad- en losmanoeuvres en transporten van bouwmaterialen te testen.

Wienerberger vervoerde als eerste binnen dit project verpakte goederen met de Sunrise. 540 ton gevelstenen uit de steenbakkerij in Niel werden eerst per vrachtwagen naar de laadkaai in Willebroek vervoerd waar ze op het binnenschip geladen werden.  Na anderhalve dag varen kwam de lading aan bij de fabriek in Péruwelz waar de stenen getrommeld zullen worden. Vanuit Péruwelz is de Sunrise dan opnieuw vertrokken met een lading van 510 ton gevelstenen naar de steenbakkerij in Warneton. Intussen is ook een derde transport van 500 ton binnenmuurstenen vastgelegd.

Het proefproject met de Sunrise is een zeer leerrijk proces.  Uiteraard is een verdere optimalisatie en nacalculatie nodig, maar deze trajecten hebben alvast uitgewezen dat het vervoer per binnenschip kwalitatief en logistiek een haalbare kaart is. Na deze eerste geslaagde testen zijn verdere stappen gepland voor de effectieve realisatie.

Vooral voor het nationaal transport en in mindere mate ook voor het internationaal transport zullen binnenvaartschepen ingezet worden om onze drukbereden wegen te ontlasten. Wienerberger was altijd al zeer begaan met het leefmilieu en heeft zich als doel gesteld in een eerste fase minstens 10% van het transportvolume via het water te laten verlopen wat neerkomt op minimaal 100.000 ton baksteen.

Mis de laatste bouwnieuwtjes niet!

Ontvang onze wekelijkse updates vol nuttige tips over bouwen en verbouwen.

Wens je deze folder te lezen? Vul dan eenmalig je email adres in