Le Batibouw nouveau est arrivée

Gewijzigd op 17/04/2012 door Daan Slingers

Geert Maes
Geert Maes
© Batibouw

De dagen worden langer, de periode van barre dagen komt op zijn eind. Stilletjes komt de natuur weer tot leven en ook de bouwsector ontwaakt uit zijn winterslaap. Voor Geert Maes en zijn team stijgt de spanning. Het afgelopen jaar sloegen zij weer de handen in elkaar om voor zowel hun exposanten als bezoekers een onvergetelijke nieuwe editie van BATIBOUW te organiseren. Vorige, maar ook nieuwe exposanten zijn dit jaar van de partij.


Wat Kan de bezoeker dit jaar aan nieuwigheden verwachten?
Geert Maes: “Uiteraard maakt een deel van onze exposanten van de gelegenheid gebruik om zowel technische nieuwigheden als nieuwigheden qua design te lanceren. Daarnaast lanceren wij als beursorganisator ook drie nieuwe, actuele thema’s. Met “Wellness”, het eerste thema van dit jaar, bespreken wij de huidige trend waarin de badkamer, die oorspronkelijk diende als kamer om te baden, evolueert naar een heuse ontspanningsruimte. “Energiebesparing” bespreekt dan weer de energieprestatieregelgeving, actueler dan ooit nu de stookolieprijzen de pan uitswingen en de Europese richtlijn sinds 1 januari van kracht is.
Met “Duurzaam Bouwen” gaan we hier nog dieper op in, meer bepaald op gebied van de regelgeving voor isolatie, ventilatie, zonne-energie en andere maatregelen die het milieu, onze gezondheid en onze portemonnee een handje helpen.

Net als voor BATIBOUW 2005 is er ook dit jaar weer voor een resem activiteiten gezorgd. Een blik op de kalender zegt genoeg.
Geert Maes: “Dankzij het succes van vorig jaar kennen we de vraag naar debatten als Bouw & Politiek, conferenties over duurzaam bouwen alsook de informatieparcours “Milieu” en “Innovatie”. Daarbovenop maken andere spelers uit de bouwsector dankbaar gebruik van het feit dat BATIBOUW de bouwsector voor 11 dagen verenigt: Ook dit jaar worden er de Belgian Building Awards en de Glazen Baksteen uitgereikt.”

Dé bouwbeurs van België heeft altijd voor een zo duidelijk mogelijke beurs willen zorgen. Dit jaar trokken zij die lijn nog verder door.
Geert Maes: “Al jaren worden er tijdens BATIBOUW bezoekersenquêtes georganiseerd. Uit de opmerkingen van zowel professionelen als particulieren maakten we op dat zij ondanks onze indeling toch nog moeite hadden om bepaalde stands te vinden. Om hun comfort te vergroten hebben wij dus beslist om dit jaar Operatie Logica te introduceren. Allereerst betekent dit dat alle sectoren als dusdanig zo veel mogelijk werden samengebracht. Om dit te verwezenlijken hebben wij aan wat exposanten moeten vragen om hun oude en vertrouwde plaats op te geven. Zij zagen allen het belang ervan in voor de beurs en stemden hier mee in. Daarbovenop
kregen de verschillende sectoren hun eigen kleur. Visueel kan een bezoeker dit jaar dus sneller zien waar hij zich bevindt en belangrijker waar de sectoren liggen die hij wil bezichtigen. Hij hoeft dus niet meer de hele beurs af op zoek naar die ene stand.”

Maar het belang van de bezoeker wordt ook op andere manieren behartigd.
Geert Maes: “Dat klopt! De gemiddelde bezoeker vertoeft 3 à 5 uur op de beurs. Zowel de oudere als de jongere bezoeker trekt vaak moe huiswaarts. Om hen de mogelijkheid te geven om even op adem te komen en de verworven informatie te kunnen verwerken trokken wij vooraan Paleis 3 een heuse Media lounge van zo’n 900m² op. Hier kunnen zowel de bezoekers als de exposanten even op adem komen in prachtige zeteltjes met een lekker drankje en voor de lekkerbekken zijn er ook hapjes. Naast de lounge-area, die het overgrote deel van de oppervlakte zal innemen, komt er ook een easy.be-hoek waar op flatscreens op zoek kan worden gegaan naar hét droomhuis of bouwgrond alsook een prijzenhoek met daarin de hoofdprijs: Een spiksplinternieuwe keuken! Dagelijks zullen hier prijzen van onze exposanten te winnen zijn.”

De bezoeker maakt dus kans om in de prijzen te vallen!
Geert Maes: “Ja en niet alleen in de Media lounge. Het inkomticket is dit jaar ook nog eens geld waard. BATIBOUW TV organiseert deze actie ism Just for You. Maar daar doen we het niet voor natuurlijk. BATIBOUW blijft echter eerst en vooral een beurs waar de bezoeker informatie kan inwinnen betreffende de bouw, renovatie en inrichting van zijn huis. Het is ons trouwens opgevallen dat steeds meer mensen op zoek gaan naar professionele raad wat betreft de inrichting. Velen geloven echter nog dat zij zich dit niet kunnen permitteren. Voor hen lanceerden wij de BATIBOUW Dream Factory. Hier kunnen zij op afspraak gedurende een half uur gratis een binnenhuisarchitect consulteren voor de inrichting van hun badkamer. Deze Dream Factory bevindt zich in de hoek van de Astridhal.”

Dus de bezoeker vindt op de beurs alle informatie die hij nodig kan hebben?
Geert Maes: “Wij organiseren een nieuw evenement op BATIBOUW 2006. Met “Huis & Thuis Live” organiseren wij voor huidige en toekomstige (ver)bouwers een informatieavond waar zij terecht kunnen voor tips en raad van onder andere notarissen, architecten en belangengroepen alsook informatie over premies van overheidsinstanties en leningen.
Daarnaast kan de bezoeker op de totaal vernieuwde website batibouw.com terecht om alles te weten te komen over de beurs, maar nu ook voor informatie over bouwen en verbouwen in het algemeen. Bovendien kan de surfer ook tijdens de beurs naar BATIBOUW TV surfen waar een dagelijks verslag zal worden uitgezonden.”

BATIBOUW wil als nationale bouwbeurs van België tonen dat hij meegaat met zijn tijd. Bezoekers kunnen hun tickets via de vernieuwde website bestellen…
Geert Maes: “Wij geven dit jaar alle bezoekers de mogelijkheid om via de site hun toegangskaart te bestellen. En dit voor een voordelige prijs: 10 euro in plaats van 12 euro aan de kassa. Door hun tickets on-line te bestellen winnen de bezoekers niet alleen tijd, ze vermijden er de wachtrijen mee en sparen zo geld uit die kan worden gespendeerd aan het bouwen van hun dromen!”