Maak je huis verkoopklaar voor je het te koop zet

Gewijzigd op 5/07/2012 door Daan Slingers

Staat je huis te koop, maar komen er geen bezoekers? Dan wordt vaak geadviseerd om te zakken met je vraagprijs. Zonder blikken of blozen gaat er 25 000 of zelfs 50 000 euro af. Zonde! Je had beter geld kunnen steken in de presentatie van je huis, voor je het te koop zette. Want een huis dat mooi gepresenteerd wordt, trekt meer bezoekers en bezoekers leveren uiteindelijk kopers op.

Verkoopklaar maken is voordeliger dan prijs verlagen

Rommelige woonkamer
Wat verkies jij? Een woonkamer vol rommel ...
© Styllies
Opgeruimde woonkamer
... of een netjes opgeruimde woonkamer?
© Styllies
Het verkoopklaar maken van je huis, dat is het principe van vastgoedstyling. En dat kost over het algemeen niet meer dan 1% van jouw vraagprijs. Veel minder dus dan die prijsverlaging van 25.000 euro.

Een huis dat verkoop klaar gemaakt levert betere foto’s op en trekt zo ook meer bezoekers. Bovendien blijkt uit onderzoek dat een huis dat klaargemaakt is voor de verkoop ook meer oplevert.

Rommel en verzamelingen leiden af

Het verkoopklaar maken van je huis start met opruimen. Want rommel, maar ook bijvoorbeeld (persoonlijke) verzamelingen leiden kopers af. Ze kijken naar de rommel en je verzamelingen in plaats van naar de ruimtes in je huis.

Je hoort tenslotte liever: ‘Wow wat een mooie vloer’ dan ‘Zie wat ze daar allemaal hebben staan!’. Die rommel en verzamelingen verkoop je ook niet. Je neemt ze mee naar je nieuwe woonst.

Niet opgeruimd = niet onderhouden?

Vastgoedstyling
Een zetel op de foute plaats is geen goed idee.
© Styllies
Leefruimte met zichtbare erker
Speel liever de troeven van een ruimte uit.
© Styllies
Een niet opgeruimd of rommelig gepresenteerd huis, kan bij de koper vragen oproepen over de staat van onderhoud. Als de eigenaars het niet belangrijk vinden om hun op te ruimen voor de foto of bezichtiging, vinden ze het onderhoud van hun huis dan wel belangrijk?

Een onopgeruimd huis geeft kopers eigenlijk alleen maar argumenten om op de vraagprijs af te dingen.

Verkeerde indeling geeft verkeerd beeld

Soms is het nodig om de meubels anders neer te zetten. Je presenteert je huis het best, als de indeling zo is, dat de pluspunten van de ruimte of woning zichtbaar zijn.

Zorg dus dat je mooie vloer niet verstopt zit onder een tapijt. Dat een lichte ruimte er ook licht uitziet, door alle gordijnen open te trekken. En dat de opstelling van de meubels zo is, dat alle hoeken zichtbaar zijn en niet verstopt zitten achter een zetel of kast.
 

Vastgoedstyling: wat kan je zelf doen?

Woonkamer
Een te persoonlijke woonkamer.
© Styllies
Neutrale woonkamer
Een neutrale woonkamer.
© Styllies

Slimme kopers

Door onder andere internet is de huizenkoper van vandaag bovendien goed op de hoogte van de markt. Hij heeft een perfect beeld van alle huizen die te koop staan, bij welke makelaar(s) en hoe lang ze al te koop staan. Ook kan hij de evolutie van de vraagprijs makkelijk volgen. Een huis dat al lang te koop staat, geeft kopers opnieuw argumenten om (veel) lager te bieden dan de vraagprijs.

Goede presentatie, geen laag bod

Als je huis wilt verkopen moet je dus zorgen dat je jouw huis meteen goed presenteert. Investeer in een vastgoedstylist en professionele foto’s. Dan springt jouw huis er op een positieve manier boven het totaalaanbod uit en geeft de verzorging en presentatie geen argumenten om op af te dingen. Zo is je huis sneller verkocht en levert het meer op.

Auteur: Annelies van den Broek-Vermeulen - Juni 2012
Identikit vastgoedspecialist Annelies van de Broek-Vermeulen
Andy Camps

Annelies is van huis uit communicatie adviseur. Maar sinds 2010 vertaalde ze haar liefde voor huizen in een job als vastgoedstylist en interieurstylist. Ze werkt zowel in opdracht van professionele opdrachtgevers als particulieren.

Lees de teksten van de vastgoedspecialist >> 

 Website
 Twitter
 Facebook